reklama

Vyhýbanie sa je tiež kompulzia | OCD

Niekedy sa vyhýbanie určitým veciam môže zdať ako dobrý nápad. Stačí malá výhovorka a vy môžete robiť to, čo vám spôsobuje radosť. U obsedantov to však funguje celkom opačne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Častokrát sa vyhýbame veciam, ktoré v našej hlave vyvolávajú nepríjemné myšlienky. Je pravda, že intruzívne myšlienky si nevyberajú čas a miesto a môžu prísť kedykoľvek, vtedy keď to najmenej čakáte, no predsa sú aktivity, ktoré sa bez obsesií nezaobídu. Sú to väčšinou činnosti alebo udalosti, ktoré sú pre vás dôležité, tešíte sa na ne, spôsobujú vám radosť. No presne to OCD neznesie. Neznesie pomyslenie, že by ste sa mali z niečoho radovať, pretože OCD je zákerná a netúži po ničom inom, len ovládnuť vašu myseľ a teda aj vás. A preto, vždy keď máte urobiť niečo, či už je to dôležité pre vašu budúcnosť, alebo len pre radosť, OCD zapne alarm a ide do pohotovosti. Presviedča vás, že ak to urobíte stane sa niečo zlé, nahovára vám, že aj tak to nevyjde, a ak nič z toho nezaberá, vytiahne svoju najväčšiu zbraň a to všetky tie myšlienky, ktoré sa vám protivia a vy na ne nechcete myslieť, no aj tak myslíte. Nakoniec, keď sa to už nedá zvládať, dovolíte týmto hlasom vo vašej hlave prevziať nad vami kontrolu a urobíte všetko len aby prestali. No a potom si poviete, že načo toto všetko podstupovať, keď vlastne môžete sedieť v bezpečí vášho domova a nič nerobiť, ako sa zožierať hlúpymi obsesiami.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takto nejako vyzerá deň u obsedanta. Ja nie som výnimka. Už ani neviem koľkokrát som sa vyhla stretnutiu s priateľmi, lebo som sa bála svojich myšlienok. Niektoré dni vami vedia poriadne zamávať a je ťažké proti tomu bojovať. Ja som sa rozhodla vzoprieť svojim obsesiám a nepočúvať viac, čo mi hovoria, keď už vážne začali ovplyvňovať môj život, čo sa týka školy. Moje odkladanie „na neskôr“ viedlo k tomu, že som niektoré veci robila naozaj na poslednú chvíľu a keď to už ohrozovalo aj moje prijatie na vysokú školu, povedala som si, že takto to ďalej nepôjde a musím konať.

Naučila som sa, že vyhýbanie sa tomu z čoho máme strach k ničomu nevedie. Je potrebné cez ten strach prejsť a nie ho neustále obchádzať. Podobne je to aj s intruzívnymi myšlienkami. Kľúčom je každú jednu myšlienku detailne rozobrať, pomenovať ju a potom si sami uvedomíte, že to nad čím sa trápite vlastne nadáva žiadny zmysel. Vyhýbaním sa len vykonávate ďalšiu kompulziu, ktorá k ničomu nevedie a potvrdzujete, že vaše myšlienky majú pravdu.Keď sa však na ne pozriete z bližšia zistíte, že to tak vôbec nie je a len vás zavádzajú, aby vám zabránili v tom, na čom vám záleží. Nenechajte si pokaziť ani jednu minútu, deň či mesiac! Vaše obsesie nie sú skutočné, za to život okolo vás áno!

Tereza Szalaiová

Tereza Szalaiová

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  7x

Som študentkou žurnalistiky na Univerzite Komenského a trpím obsedantno-kompulzívnou poruchou. Rozhodla som sa spojiť tieto dva aspekty, a preto prostredníctvom článkov rozprávam svoj príbeh a venujem sa duševnému zdraviu, čím sa snažím prelomiť stále tabuizovanú tému na Slovensku a pomôcť tak ľudom, ktorí to potrebujú. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu